Matkat ja retket

M/s J.L. Runeberg on melkein 111-vuotta vanha.
Odottelua että pääsemme laivaan. Istumassa Asko, PirjoE. Ritva, seisomassa Hilkka, Reijo I., Kyösti, Eira, Päivi, Erkki, PirjoS., Saara ja muita ei jäseniä.
Eila nautti kesäisestä risteilypäivästä.
M/s J.L. Runeberg etukansi.
Syötiin Runebergin torttua ja juotiin kahvit/teet laivalla.
Sointu ja Mauri matkassa mukana.
Olihan siellä myös Pirjo, Reijo, Soinnun ja Maurin lisäksi.
Merimetsojen guanon tuhoama luoto
Pirjo P. ja Annette risteilytunnelmissa.
Sipoon Kirkon saarnastuoli.
Sipoon Kirkon opas.
Sipoon vanhassa kirkossa Erkki, Mauri,Eira, Sointu, Merja ja Pirjo K.
Siooon vanhassa kirkossa Mauri, Sointu, Merja, Pirjo K., Annette, Eila, Satu, Jorma, Reijo L,

07.06.2023 UMPIMÄHKÄRETKI

Meitä Tuusulan Eläkkeensaajia oli vähän yli 30 ja muutama ulkopuolinen osallistuja, kun jännittyneenä odotimme mihin matkamme  veisi. Lähdimme Hyrylän Torpan pihasta klo 8.00 kohti tuntematonta ja päädyimme Helsinkiin. Siellä odotimme hetken ja sitten selvisi, että lähdemme m/s J.L. Runebergilla Porvooseen. Saaristo oli hieno, ilma hemmotteli meitä olihan ollut kesäkuun alku tosi kylmää. Nyt sää oli aurinkoinen ja lämmintä 19 astetta. Merellä aina tuulee sen huomasimme, mutta se ei lannistanut tunnelmaa. Matkalla näimme luotoja, jotka merimetsojen ulosteesta olivat täynnä kuolleita puita. Kaunista maisemaa oli katseltavaksi yllin kyllin onhan meillä kaunis saaristo siitä huolimatta.

Laivalla joimme kahvit/teet ja söimme tietysti Runebergin tortut. Perillä Porvoossa olimme 3,5 tunnin seilailun jälkeen. Siirryimme bussiin, jolla menimme ruokailemaan Seireenin seisovaan pöytään. Ruoka oli erinomaista, paikka siisti ja tunnelma rentoa, kun kaikilla oli jo kova nälkä risteilyn jäljiltä. Mukavassa matkaseurassa on aina hyvä tunnelma ja niin oli meilläkin kun lähdimme vatsat  täynnä hyvää ruokaa seuraavaan kohteeseen.

Ruokailun jälkeen meillä oli opastettu Porvoon kierros, saimme kuulla että Porvoo on perustettu kolmelle kukkulalle, joista yhdessä on kirkko. Viehättävät huvilat ja miljööt ovat tyypillistä Porvoota, mutta näimme myös uusia asuinalueita ja sodasta palaavien miesten asuinalueena Soturinkylän. Kävimme myös katsomassa J.L.Runebergin taloa ja taloa missä hän kirjoitti Maamme laulun sanat ruotsiksi.

Kävimme viimeiseksi katsomassa Sipoon vanhaa kirkkoa, jossa on nupukivi/hiekkalattia. Saimme opastusta kirkon eri vaiheista, kyllä on kaunis 1600-luvun kirkko, joka on nykyään hyvin suosittu vihkikirkko.

Kiitos Reijo L. taas mukavasta matkasta ja tietenkin mukavista matkaseuralaisista eli Jorma, Päivi, Reijo L., Eija, Reijo I. Pirjo S., Erkki, Anneli, Mauri, Sointu, Mauri K., Kaarina, Eila, Annette, Ulla, Pirjo P., Asko, Pirjo N., Ritva, Hilkka, Tuula A., Eira, Kyösti, Marja, Pirjo K.,Marja, Satu, Tuula L., Saara, Irmeli ja muutama muu. Iloinen mieli sekä kaunis kesäkeli hellivät meitä!

Marja ja minä kahvilassa (Eilan kuva)
Eila H. kuningattarena
Kahvilan kyltti Vanhassa kaupungissa Tukholmassa
Virvokkeet on nautittu

Eläkkeensaajien Keskusliiton Uudenmaan piirin ja Helsingin piirin koulutusseminaariristeily Tukholmaan 17.-19.04.2023